top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverAnk Verhoeven

In verbinding vind je je bestemming. (JvW)

Volgens mij zijn er twee wezenlijke vragen waar (bijna?) ieder mens van tijd tot tijd mee worstelt:


- waarom ben ik hier?

- ben ik geliefd?


Het eerste gaat om het diepe verlangen iets bij te dragen aan de wereld, hoe groot of hoe klein ook, om voldoening en vervulling te ervaren.

Het tweede gaat om het gevoel van verbinding ervaren; de andere kant van die medaille heet ‘angst voor afwijzing’.

Ik ken die vragen allebei maar al te goed.


Ik geloof dat ieder mens een taak heeft op aarde. Ik zei het al in mijn vorige blog; niet als een ‘heilig moeten’, maar als een missie waar zowel jij als de aarde mee gediend bent. Een manier waarop jij voldoening vindt, zin geeft aan je leven en die tegelijkertijd positieve impact heeft op de mensen en de wereld om je heen. Als zingeving, ‘happiness’, geloof of iets dergelijks je bezighoudt, dan denk ik dat je het daar wel mee eens zult zijn. Ook als je te maken hebt of hebt gehad met een burn out, dan is de kans groot dat je ontdekt hebt, dat het niet bezig zijn met jouw roeping, maakt dat je opgebrand raakt.


Maar wist je ook dat die twee vragen ontzettend veel met elkaar te maken hebben. Dat zelfs als je weet wat je roeping, je missie is, het moeilijk is hiernaar te leven als je onzeker bent van je geliefdheid?

Als je niet weet dat je onvoorwaardelijk geliefd bent, dan zul je steeds bang zijn voor afwijzing. Dat maakt dat je in je acties rare sprongen kunt maken; je gaat misschien veel te hard werken om afwijziging te voorkomen.

Je durft geen nee te zeggen tegen je klanten of collega’s, uit angst voor afwijzing. Je durft jezelf niet werkelijk krachtig neer te zetten, niet voor jezelf op te komen, enzovoorts.


Op 21 december 2018 stond ik klaar om de sprong in het diepe te maken, werkelijk te gaan voor mijn roeping (ik zal daar later nog wel eens meer over vertellen). Tegenover mij stonden vijf Secure Bases; vijf mensen die me zo dierbaar zijn geworden. Hun liefde voor mij was leesbaar in hun ogen - en in dat moment onvoorwaardelijk. Daardoor kon ik de sprong wagen en wist ik dat ik volkomen veilig en geliefd was. Daar vond ik mijn bestemming.


Dat gun ik jou!

64 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page